Lekcja poświęcona genealogii
8 listopada 2015
Grupa docelowa: uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (zakres prezentowanych informacji dostosowywany do wieku uczestników).
Czas trwania lekcji 45 minut
Miejsce realizacji: Archiwum Państwowe w Siedlcach
Temat : Poznaj historię swojej rodziny.
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Uczeń:
Wyszukuje i porównuje informacje z różnych źródeł historycznych.
Rozpoznaje źródła historyczne
Ocenia przydatność źródeł do wyjaśnienia problemu
Wie dlaczego należy szanować i kultywować więzi rodzinne.
Zaczyna interesować się historia rodzinną
Cele kształcenia – wymagania szczegółowe
Uczeń:
Potrafi analizować źródła historyczne.
Zna pojęcia związane z genealogią.
Zna zasady prowadzenia poszukiwań genealogicznych.
Posiada podstawową wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia poszukiwań genealogicznych i stworzenia drzewa genealogicznego własnej rodziny
Rozumie konieczność posiadania niektórych informacji niezbędnych do rozpoczęcia poszukiwań (miejsce urodzenia itp.)
Zdaje sobie sprawę z istnienia archiwalnych baz danych i potrafi z nich korzystać w badaniach genealogicznych
Rozumie konieczność ostrożnego obchodzenia się z aktami
Docenia rolę archiwum w odkrywaniu historii rodzin
Dostrzega fakt, ze dobra znajomość języków obcych ułatwia wyszukiwanie informacji
Metody pracy:
pogadanka
dyskusja moderowana
burza mózgów
analiza tekstu źródłowego
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
Kserokopie materiałów archiwalnych z zasobu Archiwum Państwowego w Siedlcach ( akty urodzenia, małżeństwa i zgonu z ksiąg metrykalnych oraz kopie innych dokumentów np. książek meldunkowych, notarialnych, akt wymiaru sprawiedliwości, placówek oświatowych, akt hipotecznych, inwentarze akt, literatura pomocna w poszukiwaniach: poradniki dla genealogów, wykazy miejscowości, strony internetowe archiwów, portale genealogiczne.
Krzyżówka zawierająca hasła tematycznie związane z lekcją
Przebieg zajęć
Wprowadzenie
Omówienie podstawowych pojęć związanych z genealogią: rodzina, ród, przodkowie, wywód przodków, po kądzieli, po mieczu, probant, pokolenie.
Jakie informacje o osobach są gromadzone obecnie przez urzędy, instytucje, szkoły, w jaki sposób można do nich dotrzeć – dyskusja moderowana z udziałem uczniów.
Archiwalne bazy danych.
Rozwinięcie
Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem kopii różnych materiałów archiwalnych m.in. ksiąg urzędów stanu cywilnego: rodzaje ksiąg, język, alfabet, ćwiczenia w odczytywaniu wpisów, analiza typowego wpisu w księgach stanu cywilnego, problem wiarygodności źródeł.
Grupy analizują przygotowane kopie dokumentów zwracając uwagę na rodzaj dokumentów oraz informację jaką zawierają, odnajdują najważniejsze informacje zawarte w zapisach.
Nauczyciel zadaje pytania, koryguje i uzupełnia wypowiedzi, wprowadza nowe pojęcia i wyjaśnia je.
Co wiem o swoich przodkach, skąd pochodzili, czy są po nich pamiątki i dokumenty ? – wypowiedzi uczniów.
Podsumowanie
Nauczyciel wykorzystuje metodę pogadanki nauczającej, wyjaśnia uczniom do jakich celów mogą być wykorzystane materiały archiwalne analizowane podczas lekcji oraz zwraca uwagę na zasady prowadzenia badań genealogicznych.
Uczniowie wymieniają i prawidło posługują się słownictwem z zakresu genealogii.
Praca domowa:
Wykonanie drzewa genealogicznego (wywodu przodków) własnej rodziny.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2015-11-08 |
Data publikacji: | 2015-11-08 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | |
Liczba odwiedzin: | 11997 |